Coolblue-nieuws

Coolblue bereikt omzet van 2 miljard euro

Samenvatting

Vandaag maakt Coolblue zijn resultaten voor 2020 bekend. De online retailer behaalde een omzet van 2 miljard euro (+34%), waarvan ruim een kwart in België werd gedraaid. Daarnaast bereikt de online retailer een bedrijfsresultaat (EBITDA) van 114 miljoen euro, dat is 66 miljoen euro meer dan het jaar ervoor. Maar bovenal werd dit bereikt door opnieuw heel veel klanten blij te maken (NPS = 68).

In 2020 heeft Coolblue zijn eigen infrastructuur opnieuw flink uitgebreid. Niet alleen heeft de online retailer zijn eigen bezorg- en installatieservice in witgoed en televisies uitgebreid naar heel België, maar er werden ook nieuwe winkels geopend in ons land. Sinds vorig jaar kunnen klanten ook terecht in Hasselt en in de flagshipstore in Brussel, waar zowel Franstalige, Nederlandstalige als Engelstalige klanten geholpen worden. Ook nam het aantal Belgische medewerkers toe met meer dan 200 tot ruim 700 Coolblue’ers.

Enorme vraag naar Thuiswerkwinkels
In 2020 waren veel werkgevers op zoek naar oplossingen voor thuiswerkplekken. Daarom introduceerde Coolblue Thuiswerkwinkels: een eigen dienst waarmee werkgevers in België en Nederland nu al meer dan 48.000 medewerkers van een comfortabele thuiswerkplek hebben voorzien.

Uitbreiding fietsnetwerk
Daarnaast werd de eigen bezorgservice CoolblueFietst verder uitgerold. Ondertussen worden er in al meer dan 20 steden bestellingen bezorgd, in een papieren verzendzak.

Stap naar Duitsland
Vorig jaar maakte Coolblue ook succesvol de stap naar Duitsland en ging met zijn eigen infrastructuur de Duitse grens over. In het Rijn-Ruhrgebied heeft de online retailer nu zijn eigen bezorgnetwerk, installatiedienst, fietsnetwerk al flink uitgebouwd. Binnenkort volgt er ook een fysieke winkel.

Plannen voor 2021
Pieter Zwart, Beginbaas bij Coolblue, vertelt: “2021 gaat gewoon weer het aller-aller-allermooiste Coolblue jaar ooit worden. We gaan nieuwe winkels openen, investeren in het magazijn van de toekomst én zetten verder in op zonnepanelen, laadpalen en Coolblue Energie. Daarnaast willen we nog meer Thuiswerkwinkels openen en natuurlijk zoveel mogelijk klanten blij maken, ook in Duitsland. 2020 was een bijzonder jaar en 2021 gaat nog specialer worden. Daar wil ik onze klanten en alle 6.000 Coolblue'ers heel hartelijk voor bedanken.”

Camille Depuydt, Manager Coolblue België licht verder toe: “Ook in België blijven we dit jaar onze infrastructuur verder uitbreiden. Zo gaan we onze eigen bezorgservice CoolblueFietst verder uitrollen naar nog meer Belgische steden en minstens 2 winkels openen. Hierdoor komen er weer ruim 150 jobs bij. Samen gaan we zo nog meer klanten blij maken.”

Resultaten 2020

De omzet stijgt van 1,5 tot 2 miljard euro

De omzet in België stijgt van 370 naar 550 miljoen euro

Het bedrijfsresultaat (EBITDA) neemt toe van 48 tot 114 miljoen euro

De klanttevredenheid: een NPS van 68 (+0)

*Not yet audited 

Over Coolblue

Coolblue is het meest klantgerichte bedrijf van België, Nederland en Duitsland (Net Promoter Score van 68). De online retailer heeft een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én eigen fysieke winkels. In 2020 behaalde Coolblue een omzet van 2 miljard euro.

Afbeeldingen Beeldig.