18
juli
2017
|
15:13
Europe/Amsterdam

Coolblue rolt eigen witgoedlevering uit in Vlaanderen

Samenvatting

Wilrijk, Coolblue lanceert in Vlaanderen ‘CoolblueBezorgt’, waarmee het zelf witgoedbestellingen zal leveren aan haar klanten. Momenteel leveren ze er al zo’n 70% van deze bestellingen zelf. De online retailer wil zo meer grip krijgen op de last mile delivery van haar grote pakketten. 

In februari vorig jaar werd CoolblueBezorgt al met succes in Nederland gelanceerd. Er rijden vandaag al zo’n 100 blauwe bestelbusjes bij onze Noorderburen rond.

Een trotse Matthias De Clercq, manager van Coolblue België: “We willen het voor onze klanten elke dag een beetje beter doen. Een onderdeel waar we – tot voor kort – nog geen invloed op hadden in Vlaanderen, was de laatste kilometer tot bij de klant zelf. Daar brengen we nu verandering in door zelf de levering van witgoedproducten in handen te nemen.”

Hieronder vallen niet alleen wasmachines, droog- en koelkasten, maar ook bijvoorbeeld grote tv’s of inbouwapparatuur. Kortom; alles waar je met 2 voor moet zijn om naar binnen te dragen.

Klanten blij maken… en verwonderen

De eerste resultaten van de testfase zijn heel positief. “Met deze nieuwe service maken we heel veel klanten blij. Zo behaalden we een NPS (Net Promotor Score) van 75 wat enorm hoog is. Vandaag leveren we met zo’n 30 bestelbusjes of ‘camions’ al zo’n 70% van de witgoedbestellingen zelf. Tegen eind dit jaar moeten er al een pak meer  op de Vlaamse wegen rondrijden.”

CoolblueBezorgt is gratis, ook voor wie op de 4de verdieping van een appartementsgebouw woont. Bovendien krijgen klanten een tijdslot van slechts 1 uur mee waarop hun bestelling ‘s anderendaags geleverd zal worden. Zo hoeven ze geen hele dag thuis te blijven om op hun bestelling te wachten. Ook hier geldt ‘vandaag besteld is ‘s anderendaags in huis’. Behalve dan voor de producten die op zaterdag worden besteld, die worden op maandag – of op een dag die de klant beter uitkomt – geleverd.

Coolblue doet voor de witgoedlevering een beroep op eigen personeel en heeft momenteel al 50 Vlaamse bezorgers in dienst. Voor het eind van dit jaar moeten dit er minstens dubbel zoveel zijn. “Bij het afleveren van deze producten kom je bij klanten over de vloer en dit is heel persoonlijk. Dit geeft ons ook de kans om iets extra te doen en onze klanten op die manier blij te maken en … te verwonderen,” aldus Matthias De Clercq.

De Coolblue’ers bellen een half uur voor aankomst, dragen met de grootste zorg je nieuwe wasmachine naar boven, sluiten ze aan en geven gebruiksadvies. Ook kunnen ze je oude toestel meenemen om het te laten recycleren.

Over Coolblue

Coolblue is het meest klantgerichte bedrijf van Nederland, België en Duitsland (Net Promoter Score van 68). De online retailer heeft een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én 17 fysieke winkels. In 2020 behaalde Coolblue een omzet van 2 miljard euro.